בית הכנסת בטיקוצ'ין


כשניכנס לטיקוצ'ין מכיוון Jeżewo, המראה הראשון שיתגלה לעינינו, הוא מבנה בית הכנסת המאציל מיופיו על כל הרובע היהודי Kaczorowo בטיקוצ'ין של אז. בית הכנסת נבנה בשנת 1642, במקומו של בית כנסת קודם שהיה עשוי עץ ונשרף. ההמשכיות הנה ההוכחה לעברה העשיר של הקהילה היהודית במקום שבמאות ה – 17 וה – 18 , נחשבה בפולין המלכותית, לקהילה היהודית החשובה ביותר בפולין אחרי קהילת יהודי קרקוב. קהילת יהודי טיקוצ'ין הוכחדה בשואת יהודי אירופה ע'י הנאצים בקיץ 1941, ע'י ירי בבורות ביער לופוחובה הסמוך לעיירה אך שרידי הקהילה הפיזיים ורוחה, נותרו בעיירה. בית הכנסת, הוא מרכיב בסיסי בנופה של העיר. גגו הוא גג טיפוסי מתקופת הרנסאנס כשבמאה – 18, נוסף לו ממד ברוקי עם הוספת שני השיפועים לגג - זה סגנון נדיר מאוד בפולין. השילוב של הקירות העבים מהתקופה הרנסאנסית המאוחרת והגג מטיפוס קרקוב – הנו דוגמא ייחודית, בכל האדריכלות האירופית. בית הכנסת הגדול (1642) שוקם בשנת 1974-8. אולם התפילה, מוקף משלושת צדדו במפלס אחד שבו גם עזרת הנשים וגם מסדרון ששימש ל'חדר'

המסדרון, הוא הפולוש -שימש גם להתכנסות בית המשפט של הקהילה ולאסיפות הקהל.המגדל – שימש לבית הכלא של הקהילה והוא שנותן לכל המבנה, איכויות של מבצר. בתוך חלקו העליון של המגדל ישנה היום תצוגה של בית הרב.בתקופת החיים היהודים בטיקוצ'ין, בית הרב היה בסמוך לבית הכנסת ויש אומרים שבתקופות מסויימות, בית הרב שכן בתוך המגדל.

מבחינה ארכיטקטונית מודל אולם התפילה הוא מטיפוס חלוקה ל - 9 חלקים: עמודי הבימה והקשתות בתקרה, מחלקות את האולם ל - 9 חלקים נפרדים ושווים כשהבימה תופסת את השטח בחלק המרכזי. מפלס רצפת אולם התפילה, נמוך ממפלס עזרת הנשים וזה נותן ביטוי ומשמעות לפסוק: "ממעמקים קראתיך יה". הבימה, ממוקמת במרכז בין ארבעה עמודים ומעליה תקרת חופה. בנוסף להיותה המקום להנחת וקריאת ספרי התורה, הבימה משמשת גם כמקום לנשיאת דרשות. במרכזה ישנו השולחן להנחת וקריאת ספרי התורה וכיסא. ארון הקודש, ממוקם בקיר המזרחי לכיוון ירושלים. בתקופה שבה בית הכנסת היה מעץ, ארון הקודש היה עשוי מחלל בקיר שנסגר בדלת וכוסה בפרוכת. ארון הקודש קישוטי מאוד ומבנהו: בסיס וממנו יוצאים בשני צדדיו שני עמודים יוניים המהווים את המסגרת לחלל הארון. בראשו כתובת מקושטת בעברית [תפילת החלום הכתובה על הקיר מימין לכניסה לאולם התפילה]. בגיל 13 ומעלה לאחר שמלאו לבנים בר מצווה, הם התפללו עם הגברים בתוך אולם התפילה. הבנים הצעירים מגיל 13, התפללו עם אימותיהם בעזרת הנשים. בית הכנסת שימש כמקום תפילה, כמרכז יהודי ומרכז חברתי. כיום משמש בית הכנסת, כמוזיאון ליודאיקה. 
בגלריה בקומה ב' השוכנת בחלל עזרת הנשים, מוצג כיום דגם של העיירה ובו יכול הצופה לראות ממעוף הציפור את הקשר הויזואלי והמתח הדק בין בית הכנסת הנראה בחזית התמונה מצד ימין והמתמזג עם בתי העיירה לבין הכנסיה בחלקה האחורי של התמונה, המתנשאת מעל הן בגודלה ובצורתה והן בצבעיה.
בכל שנה, מגיעים לביקור כעשרת אלפים מבקרים יהודים מישראל ומכל העולם ולגביהם, בית הכנסת נשאר בית כנסת ולא מוזיאון. במאה ה – 18, נבנה במגרש בחזית בית הכנסת ומצדו המזרחי, שוק עם דוכנים ובו התרכז המסחר. כיום נשארו רק בסיסיהם [במגרש לאורך הצד השמאלי של הבניין מאחורי קיר ארון הקודש].


בית הכנסת הקטן


בשנת 1797, נשרף בדליקה ונהרס חלק מן הרובע היהודי כולל בתי הדירות הישנים שברחוב פילדסוסקי ורחוב Kaczorowska. הבתים הקיימים כיום ברחובות אלה, נבנו בסוף המאה ה – 18 ובראשית המאה ה – 19.
בתקופה זו נבנה גם בית הכנסת הקטן ברחוב Kozia, שמילא ששימש גם כבית מדרש ובית ספר. המבנה הזה נהרס בשואה ושוחזר והיום הוא חלק מן המוזיאון.

מידע שימושי

כתובת: Kozia 2
טלפון: 718-16-26