בית המגורים של משפחת הרמן קונשטאדט



פיוטרקובסקה 53 Piotrkowska - בית המגורים של משפחת הרמן קונשטאדט Herman Konstadt.

הרמן קונשטאדט, יליד וולצלאבק Włocławek, תעשיין ופילנטרופ. אגדה הילכה בלודז' המספרת כיצד הגיע להונו הראשון: הוא היה בקלויז חסידי ונשלח ע'י החסידים חברי הקלויז להביא ייש תמורת מטבע שנתנו לו. הוא שם את המטבע בכיסו והחליפו באסימון. לקח בקבוק, מזג לתוכו מים וביקש מבעל בית המרזח להוסיף יי'ש לבקבוק. בעל בית המרזח סירב לקחת את האסימון תמורת היי'ש וקונשטאדט החזיר לו את היי'ש והמשיך את דרכו ממוזג למוזג באותה שיטה עד שמימי הבקבוק נמהלו במידה הראויה ביי'ש והמטבע נשארה בכיסו.
אולם קונשטאדט היה עשיר עוד מימי נעוריו. בעת נישואיו לאשתו נרשמו בכתובה, 1200 רובל שלו ו 900 רובל שלה. הזוג לא הצליח להביא ילדים לעולם ביום נישואיהם ה – 40, ציווה קונשטאדט: "מכיוון שלא היו לי ילדים עם אשתי... הריני מנדב את כל רכושי מיליון רובל לצרכי צדקה. רכושי יישאר כקרן ברזל שכל פרותיה ישמשו לצרכי צדקה". עוד בחייו ייסד את בית המחסה לזקנים בבניין ברחוב פומורסקה 54/ זכודניה Pomorska 54 /Zachodnia . הנדבן נפטר בשנת 1895 ואז החלו משפטים בין הקרן לבין קרוביו שתבעו את הירושה שהגיעו עד לסנאט הרוסי והסתיימו רק לאחר מספר שנים ואז קוימה צוואתו. מלבד הכספים שהועברו לבית הזקנים, הוקם ברחוב זוויאדובצ'ה 42 Zwiadowcza בכספי הקרן בשנת 1900, בית הספר העממי היהודי לנערים ובשנם 1909-1914, הוקם בכספי הקרן ברדוגושץ Radogoszcz בית החולים לילדים.
מינה, אשתו של הרמן האריכה ימים אחרי בעלה והקימה לזכרו את בשנת 1917 את בית הטהרה, בית הכנסת והאולם שבבית העלמין היהודי בלודז'.
בשנת 1933, רכשה קרן קונשטאדט את ארמונו של התעשיין הגרמני קארל בניך והקרקעות סביב הארמון ברח. וולצ'אנסקה 243 א' A Walczanska והקימה פנימייה ליורדים זקנים "זאצ'ישה".
הבית תוכנן ע'י יוליוס אדולף יונג Juliusz Adolf Jung בסגנון ניאו רנסנס עם מוטיבים שנלקחו מתקופת הרנסנס בעמקי הנהרות בצרפת - הלואר והסיין כמו החלון הבולט מעל השער, נתמך ע'י שני אטלסים רבי עוצמה.