בית מכבי – הזמיר

Photo by Michal L
פיוטרקובסקה 18 - Piotrkowska

בבניין היו מספר תפקודים. בחלק של הבניין שכנה החברה הספרותית-מוזיקלית "הזמיר". ראשיתו של החוג נוסד בשנת 1899 בשם "מכבי" שנתגלגל ל"מכבי – הזמיר".
החוג היה מקהלה של צעירים וצעירות שפעלה בבתים פרטיים ונתנה מאז 1901 קונצרטים.אברהם ניסן שפיראAwraham Nissan Shapira היה המייסד החובב של החוג ובהמשך הצטרף אליו הרופא ד'ר לודוויג פאלק כשהמנצח המתנדב הראשון היה מרדכי הרטשטיין Mordechai Hetstein.
משנת 1902, "הזמיר" עבר למשכנו הקבוע בפיוטרקובסקה 18Piotrkowska ביחד עם קלוב השחמט היהודי והמנצח הקבוע על המקהלה באותה עת היה נחום פודקאמינר Nachum Podkaminer. חוג "הזמיר" ערך קונצרטים בלודז' ובערי שדה אחרות ומשנת 1906, הפך לאגודה מאושרת ע'י השלטונות עם תומך קבוע – חייקל יאנובסקי Haikel Janowski. יאנובסקי עשיר, משכיל יודע וחובב נגינה, הפך בניין של בית חרושת לאולם קונצרטים עם ספריה מוסיקלית וחילק פרסים ומלגות ללמוד מוזיקה. הוא עצמו תרגם ועיבד בעברית אורטוריות שונות ובתרגומו וניצוחו, עלה על הבמה בשנת 1913, "יהודה המכבי" של הנדל. הופעה זאת הפכה לשם דבר בימים ההם.
מלבד זאת עלו על בימת "הזמיר" ביאליק, פרץ, ברפלד, קאנטור, שלום עליכם ו'בעל המחשבות'.
"הזמיר" בלודז' עם יאנובסקי בראשו הפך למעין מדריך לשאר אגודות "הזמיר" בפולין והפך למרכז לפעולות תרבותיות וציוניות בפולין. בשנת 1931, יאנובסקי ירד מנכסיו, עזב את העיר ונסע אל בנו שהיה פרופסור באחת האוניברסיטאות ביפן ושם נפטר.
מראשית מלחמת העולם הראשונה, עם התחדשותה בלודז' של ישיבת סוחצ'ב Suchaczew, נחנך בבניין בית כנסת "בית אברהם" ע'ש הגאון ר' אברהם מסוכצ'ב.