נהר הבזורה

את העיר סוכצ'ב חוצה נהר הבזורה מדרום לצפון. הוא משמח את תושבי העיר במימיו הזכים, במראהו המלבב, מספק להם מקומות בילוי וספורט מים בקיץ והחלקה על קרח בחורף, מקום רומנטי לאוהבים וחגורת בטחון נגד אויבים. עליו נטשו קרבות עזים לאורך כל הדורות. עליו גאוותם של בני העיר
וכך כותב על נהר הבזורה ירוחם אינס-יליד סוכצ'ב-שעלה ארצה עם משפחתו בסוף 1924, אבל שימר את נופיה בלבבו..בפולין המדינה, במחוז וארשה, תשכון לה, מוקפת שדות מוריקים וכפרים, העיר סוכאצ'ב. כמו מתוך הערפל עולה לעיני העיר בה נולדתי, תושביה היהודים , הכפרים סביבה, ההר "שלוסברג" מזדקר מצפון לה ועליו שרידי טירה עתיקה עטופת מסתורין ואגדות, והנהר בזורה שזורם למרגלותיו ואשר במימיו הזכים, מוצפים שברירי שמש, השתקף מראה רב הוד. במימי הנהר הזורמים לאטם הרוו צמאונם בעלי החיים, ושואב-המים הזקן קלמן יאנקל, שהיה מפסיע אליו בכבדות, עמוס אסל ודליים, שאב בקיץ ובחורף מימיו לבתי יהודי סוכצ'ב.
עם בוא חודשי הקיץ החמים היו בני העיר יורדים במורד שבקצה רחוב טרונוב, ליד בית החולים, לרחוץ במימי הבזורה. במימי החורף הקרים, ימי שלג וכפור, הגיע תורם של בני הנעורים, שהיו מחליקים תוך צחוק והמולה, ברגל, במחלקיים או בעגלות-חורף מעשה ידיהם, על הנהר הקפוא. ובהגיע ראש השנה שוב המו גדות הבזורה מיהודי העיר שהיו יורדים ל"תשליך" ומוריקים למצולותיו את חטאי השנה החולפת.כך נשתזרה הבזורה כחלק בלתי נפרד בהווי חייהם של יהודי סוכצ'ב.
נוכל להגיע לנהר אם נצעד ממרכז העיר מערבה לאורך רחוב ורשבסקה Warszawska נעבור את כיכר קושושצקי והכנסייה, ואז נוכל לצפות בבזורה צפונה ודרומה.

קישורים
שואב המים הלא הוא הבטיח לך... כתבה יפה זהבי
הבזורה ובנות בדייג צבי כהן, ניו יורק