בית הקברות היהודי בביאליסטוק

בית הקברות היהודי (רחוב Wschodnia)
 כיום זהו בית הקברות היהודי היחיד, שקיים ביאליסטוק. בית הקברות נפתח בשנת 1890, לאחר סגירתו של בית הקברות, שהיה במרכז העיר.  בבית הקברות נמצאות כ-6,000 מצבות. 

במרכז בית הקברות אנדרטה מאבן שחורה לזכרם של שמונים יהודים, שנרצחו בפוגרום, שהיה בתחנת הרכבת של ביאליסטוק בשנת 1906. שמות הנרצחים חרוטים על האנדרטה. 

בבית הקברות קיברו של הרב הרצוג הלפרין ומעליו אוהל קבורה. הרב הרצוג הלפרין היה הרב הראשי של ביאליסטוק במשך 50 שנים, אוהל הקבורה ניתן במתנה על ידי יהודים מניו-יורק, יוצאי ביאליסטוק.
בין השנים 2003-1999 נערך בבית הקברות פרויקט לשחזור מצבות על ידי סטודנטים פולנים מאוניברסיטת ביאליסטוק. במהלך העבודות שוחזרו הכיתובים על כ-150 מצבות בצבע זהב, שם הפרויקט "המצבה המוזהבת". 
הגבול הצפוני של בית הקברות גובל עם בית קברות קאתולי. הפער במצבם של שני בתי הקברות , הטיפוח מול ההזנחה בבית הקברות היהודי, מבטא ללא מילים את האובדן. 
בשנת 1830 פרצה מגפה ביאליסטוק, בה כ-1000 יהודים נפטרו. מסיבות תברואתיות נקברו המתים מחוץ לעיר, במקום שעובר היום רחוב Bema . בית הקברות הזה המשיך לתפקד על שנת 1892. בשנת 1964 פונה בית הקברות על ידי המשטר הקומוניסטי וחלק מהמצבות הועברו לבית הקברות היהודי ברחוב Wschodnia