טרבלינקה

כתבה: רחלי יהושע
טרבלינקה מחנה השמדה, אחד משלושת המחנות שהופעלו במסגרת "מבצע רינהרד". הוקם בצפון מזרח פולין ארבעה ק"מ מן הכפר ותחנת הרכבת טרבלינקה, לא רחוק ממאלקיניה Malkinia שבה נמצאת תחנת רכבת על קו מסילת הברזל הראשית ורשה – ביאליסטוק. תחנת רכבת קטנה במרחק של 80 ק"מ צפונית מזרחית מוורשה, כ 4 ק"מ משם הוקם המחנה. בסוף מאי תחילת יוני 1942 החלו בהקמת מחנה ההשמדה ועד 22 ביולי 1942 הושלמה בנייתו. מקום המחנה היה באזור דליל אוכלוסין, מכוסה יער, ומוסתר בחורש סביב. המחנה היה בנוי בצורה מלבנית, אורכו 600 מטרים ורוחבו 400 מטרים. גדר תיל כפולה הקיפה את המחנה. הגדר הפנימית הייתה שזורה בענפי עצים שהסתירו מבחוץ את שטח המחנה ואת הנעשה בתוכו. מגדלי שמירה בגובה של כשמונה מטרים הוצבו בפינת המחנה ולאורך הגדרות.


המחנה חולק לשלושה אזורים.
א. איזור המגורים - מחנה המגורים.
ב. איזור הרציף – איזור הקבלה.
ג. אזור ההשמדה – מחנה המוות, גודלו 250 מ' על 250 מ' מכונה גם המחנה העליון – למחנה עצמו יש עליה קטנה. איזור ההשמדה מחולק לשניים:

- איזור המצבות – 17,000 אבנים ממוקמות על בורות הקבורה והרצח.

- איזור האנדרטה המרכזית – האנדרטה ממוקמת במקום בו עמדו תאי הגזים.

Reconstruction of Treblinka: Summary Overview.
 september 17 2006 . Holocaust History   Project . 10 Jan 2007
l.


בניגוד לבירקנאו – אושוויץ ומאידנק, לכשנגיע לטרבלינקה לא נראה בשטח זכר למה שהיה, כאן בטרבלינקה נצטרך להיעזר במפה ולדמיין את המקום ותוך כדי הליכה באזור מגורי השומרים, הרציף, התחנה ובים המצבות נלך ונדמיין.

- איזור המגורים הוא איזור המגורים של אנשי ה S.S. והזקיפים האוקראינים, המשרדים, המרפאה, המחסנים ובתי המלאכה. בשטח מגודר ומופרד נמצאו צריפי המגורים של האסירים היהודים.
- איזור הרציף – המסילה, איזור הקבלה. לאזור זה הובאו המשלוחים ובתוכו נעשו הפעולות השונות לפני שהקורבנות הובלו לתאי הגזים.
- איזור המצבות – איזור ההשמדה או המחנה העליון.
- איזור תאי הגזים – האנדרטה המרכזית והבורות – בורות הקבורה. 



איך מגיעים

מוורשה ניסע צפונה בכביש ארצי E67 עד אוסטרוב מזובצקהOstrów Mazowiecka דרך מרכז העיר ניסע על כביש 677 לכוון מלקיניה Malkinia נמשיך דרומה, נחצה את הבוג Bug ונמשיך עד לטרבלינקה. נתקדם עד שנראה מימיננו את הכניסה לאתר מחנה טרבלינקה. נפנה ימינה ונחנה את הרכב ברחבה שליד ביקתת השומר.

חלופה נוספת היא לנסוע בכביש מספר 8 [E67] לביאליסטוק עד שנגיע לכביש 694 הנמצא 17 ק"מ אחרי וישקוב Wyszkow בצומת מוצב שלט המורה ימינה לכיוון טרבלינקה. ניפנה ימינה ונמשיך בנסיעה. הנסיעה מכאן היא באזור יער יפהפה ושקט, שכמעט ואינו מיושב. במהלך הנסיעה נעבור בעיירה ברוק Brok שבה היה ישוב יהודי לפני השואה. אחרי העיירה ברוקBrok שוב מורה השלט ימינה ועד מהרה נגיע למחסום רכבת , לפניו נמצא גשר הבנוי על נהר הבוג. על גשר צר זה מונחת מסילת ברזל, 

אותה מסילה שהובילה להשמדה בטרבלינקה את יהדות וורשה, ביאליסטוק, גרודנו, צ'נסטוחובה ויהודים מאוסטריה, בולגריה, בלגיה, גרמניה, הולנד, יוון, וצרפת. נסיעה קצרה אחרי הגשר תביא אותנו לכפר טרבלינקהTreblinka. משמאל נמצאת תחנת הרכבת. לכאן הובאו רכבות הגרוש, כאן עוכבו חלק מהרכבות לפי קצב ההשמדה שהתנהל במחנה. המסילה שהובילה את הקרונות לתוך המחנה לא קיימת יותר. כביש צר מוליך ימינה למגרש החניה.


אם הגענו ברכבת מוורשה למלקיניה [1.0 ש'] נעלה על מונית ונבקש מהנהג שיוריד אותנו בחנייה שליד המחנה. מחיר הנסיעה כ 12 זלוטי.
האוטובוס הראשון מלקיניה - טרבלינקה יוצא ב 08:55 האוטובוס שחוזר מטרבלינקה יוצא רק ב 15:15 וב 18:25 זהו קו מאסף המעלה ומוריד נוסעים במקומות רבים. אם החלטנו לצאת באוטובוס הבוקר יש אפשרות שניתקע שם הרבה שעות או שנוכל לצעוד ברגל כ 1:40 ש'.
במגרש החנייה נמצאת חנות קטנה. חנות זו היא גם מעין משרד קטן וניתן על פי בקשה לשמוע וגם לרכוש קלטת בעברית או באנגלית ובה הסבר על המחנה. כמו כן אפשר לקנות את מפת המחנה, את מפת אתר ההנצחה, לקנות חומר תיעודי, גלויות וקלטות וידאו. אחרי ההסבר בעברית, באנגלית ובעוד כמה שפות, נתחיל בסיור. בכניסה למגרש החנייה נמצאים שירותים כימיים.

מידע שימושי
כתובת: למידע בלבד אין זו כתובת המחנה, Gedenkstatte Treblinki'
08-330 Kosow Ladci Poland
טלפון: 48+417-879076
פקס: 48+25-242.24
מנהל: Mr. Edward Kopowka
דואר אלקטרוני: אין
אתר אינטרנט: אין

שעות פתיחה: מ 09:00 עד רדת החשכה
כניסה: חופשית.
הערה: אין.
זמן מומלץ לסיור: 1 שעה.