אנדרטאות ופסלים בלודז'

אתר מעניין מאד
ברחבי לודז' מפוזרות כמה אנדרטאות המספרות את סיפור שואת יהדות לודז'. קהילה תוססת ועשירת תרבות זו, שהייתה חלק חי ואינטגראלי מהעיר לודז' הושמדה בגטו ליצמאנשטאט ברעב ובמחלות ונרצחה במחנות ההשמדה חלמנו ואושוויץ. שרדו רק מעטים. כיום קיימת בלודז' קהילה קטנה בת כמה מאות חברים פעילים. את סיפורם של 231,000 היהודים שנעלמו מהנוף מספרות האנדרטאות ומזכירים הפסלים. עקבות היהודים נשארו חקוקים במקומות שונים בעיר. נוכל להבחין בהם אם נצא למסע בעקבותיהם.
תחנת הראדגאסט שהובילה את היהודים למותם

את המסלול נתחיל בתקופה שלפני המלחמה, ברחוב פיוטרוקובסקה Piotrkowska שבו התרכזו דמויות יהודיות ידועות שהשפיעו משמעותית על חיי התרבות, החברה והפוליטיקה של העיר. משם נעבור צפונה לחיים שבגטו ולאחר מכן למקום השילוחים, לדרכם האחרונה של יהודי העיר, למחנות ההשמדה. 

איך מגיעים 


אם הגענו ברכב פרטי, כדאי להחנות את הרכב בקרבת ארמון פוזננסקי, הנמצא ברחוב אוגרודובה 15 Ogrodowa פינת זאכודניה Zachodnia. (בסוף השבוע החניה חינם במקומות המסומנים בכיכר העגולה שבמרכזה עמוד ועליו מתנוסס פסל קוסצ'יושקו) נתחיל את הסיור בפינת אוגרודובה פיוטרקובסקה נפנה ימינה לרחוב פיוטרקובסקה ונלך לאורכו. נמשיך דרכנו ברחוב היפה עד שהגיע לפסל המתאר את כלכלני העיר ופוזננסקי ביניהם. משם נמשיך לבית מספר 78, לביתו של ארתור רובינשטיין, הפסנתרן הידוע. נאזין לנגינתו, לאחר שנשלשל מטבע לפסל בדמות הפסנתרן ופסנתר הכנף שלו. ליד בית מספר 104 נמצא הספסל של יוליאן טובים, המשורר הדגול. נפנה ימינה לרחוב סטפנה ירצסה Stefana Jaracza ומשם, שמאלה לאורך רחוב ושכודיניה Wschodinia דרכו נגיע לפארק עירוני, נלך בשביל כ-150 מ' עד שנגיע לרחבה עגולה בה ניצב פסל משה המחזיק בידיו את לוחות הברית הפסל הוקם לזכר יהודי הגטו. נחזור דרך רחוב אוגרודובה Ogrodowa למכוניתנו וניסע לפארק שאריך שרגוב Szarych szeregow לאנדרטת הילדים הפולנים. פארק הניצולים המכיל עצים שניטעו ע"י ניצולי הגטו, נמצא בקרבת מקום, ומשם ניסע לרובע רדגושץ Radogoszca לתחנת הראדגאסט שהובילה את היהודים למותם.



View מדריך פולין - לודז' in a larger map

איך מגיעים

אם הגענו מוורשה או קרקוב לתחנת הרכבת 'מערב' נוכל להגיע למרכז העיר או לתחנת ראדגאסט בתוך כמה דקות בעזרת מונית במחיר כ 20 זלוטי, או עם אוטובוס שיביא אותנו לא הרחק מארמון פוזננסקי.


במרכז מונפקטורה בולטת בעיצובה היהודי מסעדת אנטבקה Anatewka ע"ש המחזמר הידוע 'כנר על הגג' . העיצוב כולל מנורות, תמונות ומוזיקת 'כלי זמר' ברקע. המסעדה מציעה אוכל יהודי לא כשר ובשל הביקוש הרב יש להזמין מקומות מראש. אם התחלתם את הסיור במונפקטורה תוכלו לגשת ולהזמין מקומות שישמרו לכם לאחר הסיור.

כתובת: יאנה קארסקיאגו 5 קומת קרקע החזית לרחבה במספר ul. Jana Karskiego 5, Rynek11

טלפון: 0048-042-6332277 , 0048-042-6303635

אתר אינטרנט: http://www.anatewka.pl/

שעות פתיחה: 11:00-23:00

מחיר: 14-35 זלוטה.

שומרי כשרות יוכלו לסעוד את ליבם במסעדת הקהילה היהודית הנקראת "קפה טובים" 

כתובת: רחוב פומורסקה 18

טלפון: 48-691-075-951

דואר אלקטרוני: cafetuwim@zgw.lodz.pl

גם שם כדאי להודיע מראש ולוודא כי המסעדה פתוחה.

קישורים
ראדגאסט אתר תחנת ראדגאסט באנגלית