הגימנסיה על שם זיגמון אוגוסט


הגימנסיה על שם זיגמון אוגוסט: Zygmunt August (רחוב Warszawska 8)
אחד מהתלמידים המפורסמים של הגימנסיה, בין השנים 1873-1869, היה אליעזר לודוויג זמנהוף, ממציא שפת האספרנטו, עליו ארחיב בהמשך, ובן דודו שנשא את אותו שם. בוגר מפורסם נוסף הוא אוסיף דימוב (Osip Dymov).
בתקופה שבין שתי מלחמות העולם תוכנית הלימודים של בית הספר שמה דגש על מקצועות הומאניים ופטריוטים. בית-הספר הכשיר את בוגריו להיות משרתי ציבור. בית-הספר היה קשור לכנסיה הקתולית, אולם זה לא מנע מתלמידים, בני דתות אחרות, ללמוד בו.
כיום משמש המבנה כמוזיאון המספר את סיפורו של בית-הספר. בין הממצאים המוצגים בו רשימת בוגרי בית-הספר בין השנים 1939-1919. מבין 565 הבוגרים 46 הם יהודים.

אוסיפ דימוב
אוסיפ דימוב הוא השם הספרותי של יוסף פרלמן, סופר, מחזאי ועיתונאי יהודי, שנולד בביאליסטוק בשנת 1878. אביו של אוסיפ היה סוחר ואחיו מחבר ספרי מדע פופולארי. אוסיפ התחיל את דרכו ככותב טורים בעיתון אומנות ותיאטרון. בשנת 1913 היגר אוסיף לארצות הברית.

אוסיפ כתב סיפורים קצרים, מאמרים רבים בעיתונות ו-25 מחזות. מבין המפורסמים שבהם: "שמע ישראל", העוסק בפוגרום ביאליסטוק משנת 1906,
ו-Bronx Express" ", שנכתב במקור ביידיש, תורגם לאנגלית והוצג בברודווי בשנת 1927. המחזה עוסק בהגירה היהודית ממזרח אירופה לאמריקה. עבודות רבות של אוסיפ נכתבו ביידיש. בין השנים 1932-1927 עבד אוסיפ בגרמניה. עם עליית הנאצים לשלטון הוחרמו עבודותיו. אוסיפ נפטר בארה"ב בשנת 1950.