בית משפחת זמנהוף


בית משפחת זמנהוף (רחוב Zamenhofa 26)
הבית הקיים במקום איננו הבית המקורי. שם הרחוב ניתן בשנת 1919. אליעזר לודוויג זמנהוף נולד בשנת 1859 כבן בכור בין 9 ילדים. סבו ואביו היו מורים לשפות. הוריו יעדו אותו ללמוד רפואה, אולם חלומו היה להמציא שפה בין-לאומית. זמנהוף הושפע מהרב-תרבותיות של העיר ביאליסטוק, שבמאה ה-19 ניתן היה לשמוע בה בליל של שפות: פולנית, רוסית, יידיש, אוקראינית, ביילורוסית, לטבית, גרמנית ועוד. זמנהוף פרסם את יסודות השפה ב-1887, לאחר עשר שנות עבודה.
אספרנטו, שמשמעותה תקווה, היא הרבה מעבר לשפה. זהו רעיון, שמטרתו לאחד את המין האנושי באמצעות תקשורת. המטרה הייתה, שהאספרנטו תהיה שפת עזר בינלאומית; שפה שנייה לכל אדם בעולם, לצד שפת האם.
שפת האספרנטו קלה, האלפבית של האספרנטו מבוסס על האלפבית הלטיני. השפה מכילה 16 כללי דקדוק ללא יוצאים מהכלל וכ-100 אלף שורשים. זמנהוף תרגם לאספרנטו יצירות מופת רבות מן הספרות העולמית, כולל התנ"ך, וחיבר שירה מקורית באספרנטו. בשנת 1905 נאם זמנהוף באספרנטו בקונגרס הראשון לאספרנטו, שנערך בבולון-סיר-מר שבצרפת.
הנאצים החרימו את שפת האספרנטו, היטלר ראה בשפה הבינלאומית מזימה יהודית להשתלט על העולם. על אף שזמנהוף לא הצליח להגשים את חלומו יש כיום בעולם כ-1.5 מיליון דוברי אספרנטו.
זמנהוף נפטר בשנת 1917 ונקבר בבית הקברות היהודי ברחוב אוקופובה בוארשה.