סוכאצ'ב

כתבה: יפה זהבי

 סוכאצ'ב Sochaczew היא עיר במרכז פולין, ממוקמת מאז 1999 באזור מאזוביה, בירת מחוז סוכאצ'ב, בעלת 38,300 תושבים (2004). נמצאת במרחק של כ-60 ק"מ מערבית לבירה וארשה. חייבת את התפתחותה לקו מסילת הברזל מוסקבה-ברלין שעבר דרכה. קו שעבר דרך בריסק, וארשה, סוכאצ'ב, קיטנו ופוזנן.

התחנה בסוכאצ'ב נחנכה בשנת 1903, ואכן הוקם בה מוזיאון לרכבות. פסי רכבת יוצאים מחוץ למוזיאון. רכבת קיטור נוסעת על אותם פסים, בימי ראשון מתקופת האביב ועד סוף הקיץ. אורכה 750 מטר בלבד אולם מוצגים סטאטיים רבים מונחים עליה. 

את העיר חוצים לאורכה ולרוחבה שני רחובות ראשיים: ממערב למזרח, רחוב ווארשאוסקה Warszawska, רחוב זה מוביל מזרחה לוארשה, העיר הגדולה, האחות הבכורה של העיר הקטנה הקשורה אליה בטבורה בקשרים כלכליים וחברתיים. 
רחוב אחר הוא רחוב טארוגוטה Traugutta, ההולך מצפון לדרום.
כיכר העיר של היום היא מודרנית ומצטיינת במגרשי חנייה רחבי ידיים ומשובצים באיי ירק. מסביב לכיכר בתים, בחלקם ישנים ובחלקם חדשים. במרכז העיר עומד בית העירייה בסגנון ניאו קלאסי בו שוכן המוזיאון הלאומי. העיר שוכנת בתוך נוף פסטוראלי של שדות ירוקים, חורשות וגבעות. 
בדרום מערב העיר עומד המבצר ההרוס על גבעה, מקום מושבו של פקיד המלך הסטארובה, המבצר הוצת ונהרס בזמן כיבוש העיר ע"י השוודים (1656-1657) שרידיו רומזים על עבר מפואר, בהווה, מקום לטיול סוף שבוע בימים יפים. למרגלותיו זורם נהר הבזורה Bzura הזורם לכיוון צפון לאורך כל העיר ממערב לרחוב טארנובסקה, ומזרים מימיו אל הויסלה המובילה מימיה הרחק משם, למפרץ גדנסק הנשפך לים הבלטי. 
תוכלו לראות את שמה של העיר כתוב על קבר החייל האלמוני בוארשה, בו מצוינים כל אלה שזכו לעיטור ההצטיינות הגבוה ביותר בפולין, אות גרונוולד בו זכתה סוכאצ'ב בשל הקרבות העזים שהתחוללו על נהר הבזורה ובעיר עצמה בימיה הראשונים של מלחה"ע השנייה-בעת ניסיונות הצבא הפולני להדוף, ללא הצלחה, את הגרמנים, בספטמבר 1939 . בקרב על הבזורה נפלו גם חיילים יהודיים שנקברו בבית הקברות הקתולי בטרויאנוב Trojanow .
מתחת למעטה השלווה של העיר מסתתר עבר טראגי של קהילה יהודית שלימה בת כ-4000 תושבים שנמחתה מעל אדמת פולין. רק מעטים מבניה שרדו את המלחמה הנוראה. אחדים מבניה הגשימו חלום ציוני ועלו לפלסטינה, ואחרים הגרו לארץ ההבטחה הגדולה-לאמריקה. רק הם נותרו כדי לספר לנו את שהעיר הזאת מסתירה: עבר של קהילה יהודית בת כ-600 שנים, שגדלה והתפתחה עם העיר ותרמה לה את מיטב הכישרונות והיכולות שיהודים מביאים לעיר: בתעשייה, בתרבות ובפוליטיקה. קהילה שידעה שגשוג כלכלי, מול פגעי טבע ומלחמות. עלילות דם ורדיפות גזעניות, מול פטריוטיות ומסירות כיס ונפש לאומה הפולנית.


View סוכצ'ב in a larger map
איך מגיעים 

כדי להגיע לסוכאצ'ב במכונית מוארשה יש לעלות ממרכז וארשה על הכביש הבינעירוני מספר 2 לכיוון מערב-הכביש נקרא גם E30 לאחר כפחות משעה ופחות מ 60 ק"מ אפשר כבר לראות את בתי העיר ואת המבצר של ה"קאשטלאן" העומד בחורבותיו.
אפשרות אחרת היא להגיע לעיר ברכבת היוצאת כמה פעמים ביום מהתחנה המרכזית של וארשה.




בסוכצ'ב כמה פיצריות ו2-3 מסעדות מומלצות. פיצריה אקווריום Akwarium ברחוב ז'רומסקיאגו Ul. Żeromskiego 1 טלפון:0 46 8628888
מסעדת סן טרופז Saint Tropez ברחוב טרגוטה Traugutta 24b 
טלפון: +48 46 862 24 37

מוזאונים

המוזאון הלאומי נמצא בכיכר קושציושקו בבית מספר 2 בבניין העיריה הקודם. המוזיאון פתוח בכל ימות השבוע מלבד יום ב'. הוא מכיל תצוגה גדולה מאוד של הקרבות שהתנהלו על נהר הבזורה בספטמבר 1939, כולל טנקים ותותחים שהשתתפו בקרב. שעות הביקור הם: 10.00-16.00 והטלפון הוא 46-8623309. כרטיס כניסה עולה 6 זלוטי.

המוזאון לקטרים נמצא ברחוב טוברובה 7 פתוח כל ימות השבוע בשעות 10.00-15.00 בימים שהקטרים נוסעים פתיחת המוזיאון היא מ-8.00. כרטיס כניסה עולה 6 זלוטי, אולם כרטיס נסיעה ברכבות עולה 19 זלוטי. והטלפון הוא 46-8649341.

קישורים
יהדות סוכאצ'ב, יפה זהבי, בעברית.
פנקס סוכצ'ב - ספר הזכרון של העיר, באנגלית
האדמור השלישי מסוכאצ'ב, יפה זהבי, בעברית
סוכצ'ב בין שתי מלחמות העולם, יפה זהבי
האדמו"ר רבי שמואל, יפה זהבי
האדמו"ר ר אברהם, יפה זהבי
דמויות מיוחדות בסוכצ'ב, יפה זהבי
מהווי התיאטרון המקומי, יפה זהבי (עברית), יוסף גרונדוואג (אנגלית)
סוכצ'ב בכפרים וביערות, הרש גוטהלף
על כיכר השוק, ירוחם אינס
אריה פירסנברג מורה למוסיקה בבית הספר יבנה בסוכצ'ב
אתר האינטרנט של העיר בפולנית
המוזיאון האזורי והקרב ב 1939 על נהר הבזורה, באנגלית
My Only Brother Heniek Cukier z"l סיפורו של חייל יהודי שנפל בקרב על הבזורה, באנגלית.